Coachpraktijk Manna

Manna voor jou

In therapie mét God!

Op maandagochtend doe ik meestal de boodschappen voor de hele week. Ik loop een rondje langs mijn voorraad om te kijken wat nodig is en bedenk wat ik die week wil eten en schrijf dit op mijn boodschappenbriefje. Onlangs kwam ik thuis van het doen van boodschappen en bleken de koeken bijna op te zijn. Ik was vergeten in die la te kijken om de voorraad te checken en hoewel ik in de supermarkt er wel langs gelopen ben, heb ik ze niet in mijn winkelwagentje gelegd. We nemen namelijk pas iets mee wanneer we ons ervan bewust zijn dat we het nodig hebben. Ik heb persoonlijk ervaren dat het in ons leven ook zo is.
Hoe dat zit, wat de Bijbel over jou zegt en hoe je dat praktisch kunt maken, daar wil ik je in deze ‘Manna voor jou’ in meenemen. En deze maand geef ik twee keer een cadeau weg. Nieuwsgierig? Lees snel verder!

In de nieuwe YouTubevideo van ‘Moeder zijn met God als Vader’ zijn we een serie begonnen over de karaktereigenschappen van God. Deze keer staat Zijn trouw centraal. Trouw zijn heeft alles te maken met dat de buitenkant overeen komt met de binnenkant. Dat begint dus met trouw zijn aan jezelf.
Voordat ik een burn-out kreeg zei een collega al regelmatig: ‘Het elastiek kan niet altijd gespannen staan of het knapt’. Ik snapte niet wat ze bedoelde en zag niet welke destructieve patronen er waren in mijn leven. Dat ik voortdurend bezig was mezelf te bewijzen om erkenning te krijgen. De patronen zag ik niet en al helemaal niet dat daardoor mijn voorraad opraakte, totdat mijn lichaam het opgaf en ik met hulp in de spiegel kon gaan kijken.

Wat jij denkt bepaalt wat je doet.
Ook in de psychologie zien we dit terug en wordt bij cognitieve gedragstherapie veelvuldig gebruik gemaakt van het 5-G schema (ontwikkelt door Albert Ellis). In dit schema wordt zichtbaar gemaakt dat er een gebeurtenis plaatsvindt, dat roept gedachten bij ons op, die gedachten bepalen ons gevoel en vervolgens bepaalt dat gevoel hoe we erop reageren: ons gedrag. Door de manier waarop we reageren heeft dat een gevolg en dat kan leiden tot de volgende gebeurtenis.

Het is Gods principe.
Wanneer ik in de Bijbel lees zie ik dat niet Albert Ellis dit in de eerste plaats ontwikkelt heeft, maar dat deze gedachten van God zelf komen. Kijk maar naar de volgende Bijbelteksten.
– Spreuken 4:23: ‘Bescherm je hart boven alles wat te behoeden is, want daaruit zijn de uitingen van het leven’.
– Spreuken 27:19: ‘Zoals water gezicht tegenover gezicht stelt, zo weerspiegelt het hart van de mens de mens zelf’.
– Klaagliederen 3:40: ‘Laten wij onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laten wij terugkeren tot de HEERE!’
– 2 Korinthe 10:5: ‘Want wij breken valse redeneringen af en elke hoogte die zich verheft tegen de kennis van God, en wij nemen elke gedachte gevangen om die te brengen tot de gehoorzaamheid aan Christus’.

We zien dus dat wat we doen voortkomt uit wat er van binnen in ons leeft. De overtuigingen die we hebben, dat wat we denken en voelen bepalen wat we doen en de laatste tekst geeft een heel concrete opdracht. Breng je gedachten onder de gehoorzaamheid aan Christus.

Omdat het Gods principe is, voegen we er in de christencoaching een zesde G aan toe. De G van God.
Wanneer je in elke situatie (gebeurtenis) eerst naar God rent, Zijn gedachten over de situatie tot je neemt en uitspreekt (ze brengen onder de waarheid van Christus) dan zal dat invloed hebben op hoe jij je voelt en dus ook hoe je reageert! Op deze manier handel je niet vanuit motivatie, zoals dat in de gedragstherapie het geval is, maar vanuit identiteit! En dat is veel duurzamer. Het geeft je kracht om in elke situatie staande te kunnen blijven!

Mij lukt dat echt niet altijd, overigens, maar ik mag er wel in groeien en jij ook! En wanneer je opmerkt dat je niet in elke situatie naar God gaat, maar de gedachten meteen door je hoofd buitelen en het zelfs al gevoelens oproept, ook dan kun je de G van God er nog tussen zetten!

Hij belooft dat zo mooi in Mattheüs 11:28-29 (BB): Kom naar Mij als je moe bent. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden.

Niet wat je denkt en voelt is waar.
Jeremia 17:9 vertelt ons dat ons hart arglistig is. We zijn allemaal gevormd door gebeurtenissen en we kunnen allemaal wel namen noemen van mensen die ons teleurgesteld hebben. Mensen zijn namelijk niet volmaakt! Maar de Bijbel roept ons op om Hem te weerspiegelen en leert ons zelfs dat we gemaakt zijn naar Zijn evenbeeld. Zo vaak zijn we op zoek naar ons doel op deze wereld. Waarom besta ik? Wat kan ik brengen, maar het hoogste doel is Hem kennen en meer op Hem gaan lijken!

Waar je omgaat wordt je mee besmet.
De voorbeelden die je krijgt, de ervaringen die je opdoet in het leven. Wat anderen mensen, maar ook jijzelf, zeggen en doen, beïnvloeden jou en wanneer je meer op Christus wil gaan lijken is het dus nodig om meer tijd met Hem door te brengen. Te ontdekken Wie Hij is, maar ook wat Zijn waarheid over je leven is. Wanneer jij je gaat realiseren dat wat jij denkt en voelt bepaalt hoe dat tot uiting komt, dan ga je ook beseffen hoe ontzettend belangrijk het is om je gedachten te vullen met Zijn waarheid. Fil. 4:8 geeft hierin ook weer zo’n praktische uitwerking. Daar staat: ‘Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardig is, BEDENK dat.’

Jij bent uniek geschapen!
Er is niemand die kan doen wat jij doet op dezelfde manier zoals jij het doet. Dáárom lezen we in Korinthe over het lichaam van Christus. Hij is volmaakt, maar het kan hier op aarde enkel zichtbaar worden wanneer wij, jij en ik, de plek innemen die God voor ons bedoeld heeft. En dat kan een hele zoektocht zijn! Hoeveel van onze taken doen we omdat we ons verantwoordelijk voelen? Of omdat we ons schuldig voelen en iets willen compenseren? Omdat we hunkeren naar erkenning om wie we zijn en daarom ons best doen onszelf te bewijzen?

Vaak weten we niet eens wat we nodig hebben!
Wanneer we niet inzien welke patronen we opgebouwd hebben, welke gewoontes we hebben, die niet overeenkomen met wat Gods Woord ons leert. Wanneer we niet doorhebben welke dingen die we doen ons teveel energie kosten, waardoor de dingen die wel belangrijk zijn niet de aandacht krijgen die we verdienen, dan klopt onze buitenkant niet met onze binnenkant. En dat, lieve moeders, is precies waarom we soms vast kunnen lopen. Waarom we geen energie meer hebben voor de dingen die we wel graag zouden willen doen. En hoe hard we ons best doen om het anders te doen, wanneer we daar zelf niet van overtuigd zijn, dan zullen anderen (ook of vooral je man/kinderen) daar doorheen prikken en jouw ‘echtheid’ niet serieus nemen. Dat brengt je juist in een vicieuze cirkel van nog harder te moeten ‘werken’ om iets te bereiken en dat terwijl de Bijbel ons leert dat we mogen ‘wandelen’ met Hem en niet hoeven zwoegen (Psalm 127).

Hoe kun je daarin groeien?
Door trouw te zijn aan jezelf. Ontdekken wat God in je gelegd heeft. Aanvaarden dat Jezus ook voor jou Zijn leven heeft gegeven en dat je dáárdoor al Zijn geliefde dochter bent. Niet om wat jij doet of juist niet doet, maar om wat Hij heeft gedaan.
Daarvoor is het wél nodig om je overtuigingen die ontstaan zijn door ervaringen uit het verleden te toetsen, te verwerken en los te laten. Vervolgens mag je leren om je te gaan vastklampen aan wat Zijn waarheid over jou zegt en die waarheid zeggenschap te laten hebben over je handelen. Dan kom je dichter bij Wie God is en daardoor dichter bij wie jij bent en bij hoe jouw Schepper je bedoeld heeft!
En daar doorheen kan Hij meer zichtbaar worden in jou!

Niet alleen horen, maar ook doen!
Wanneer we het woord horen, maar niet doen dan bedriegen we onszelf zegt Jakobus 1:22. En verder vertelt Jakobus in vers 23-25, even vrij vertaalt, dan ben je als een man die in de spiegel kijkt, weggaat en vergeet hoe hij eruitzag. Pas als we ons in Zijn volmaakte wet, Zijn Woord verdiepen en daarbij blijven, kunnen we zalig zijn in wat we doen.

In welke spiegel kijk jij?
Kies je ervoor om te blijven kijken in de spiegel van de wereld?
Van wat het leven van jou ‘gemaakt’ heeft?
Of verlang je ernaar om in Zijn spiegel te kijken?
Te ontdekken dat je geliefd bent en die gedachten je hart te laten vullen, zodat je vrij kunt worden en daarin kunt gaan leren wandelen?

Iets tofs voor jou!
Zoals bij het voorbeeld van het boodschappenbriefje weten we soms niet wat we nodig hebben, omdat we simpelweg niet naar de voorraad hebben gekeken. Samen met jou wil ik gaan ontdekken wat jouw ‘voorraad’ (aan energie) is en wat je nodig hebt om meer rust en balans te vinden. En daarom geef ik twee keer een gratis sessie weg om de waardenhiërarchie samen door te wandelen.
Hierin ontdek je wat in je hart leeft, wat voor jou belangrijk is, maar vooral ook of dit overeenstemt met dat waar jij je tijd, energie en geld aan besteedt en krijg je concrete adviezen hoe je hierin kunt groeien, vanuit hoe God naar je kijkt.

Hoe kan ik winnen?
1) Vraag hier de gratis webinar: ‘Reis naar je hart’ aan. Wanneer je deze doorloopt kom je jouw spiegels tegen en ga je ontdekken wat jij nodig hebt.
2) Deel wat je nodig hebt, waar jij tegenaan loopt, waardoor je onvoldoende rust en balans ervaart door een mail/app/DM te sturen.
3) Onder alle ingezonden berichten verloot ik twee keer een sessie (bekendmaking op woensdag 13 mei op Instagram) en met de winnaars neem ik persoonlijk contact op om een afspraak te maken (je kunt dus ook meedoen als je geen Instagram hebt!).

Verlang jij naar groei?
In je relatie met je Hemelse Vader en daar doorheen in het vinden van meer rust en balans?
Neem vandaag de eerste stap en ik zie of hoor snel van je!

Gods zegen voor jou.

Lieve groet,
Rianne

Durf je de reis samen aan te gaan?

Neem nu contact op voor een afspraak!